Jaarverslag 2014

Maandag, 16 februari 2015

normaal gesproken kijken we graag vooruit en smeden we snode plannen om de sportvisserijmogelijkheden voor onze leden verder te verbeteren in onze visrijke regio. Maar zoals elk jaar kijken we ook middels ons jaarverslag even terug naar het afgelopen jaar. En er is weer veel gebeurd!

Een aantal cijfers, feiten en gebeurtenissen zetten we voor je op een rijtje in het AUHV Jaarverslag 2014:

Leden

Het ledenaantal van de vereniging is in 2014 uitgekomen op 10.500 leden, waarmee een magische grens is doorbroken. Het 10.000e lid, Laura Dirven uit Maarssen, werd op de Utrechtse hengelsportbeurs in het zonnetje gezet.

Bestuur

Het bestuur bestond aan het einde van het jaar uit: voorzitter S. (Simon) Dekker, secretaris C.J. (Jim) van de Burgt, penningmeester H.G. (Henny) Ederveen en de bestuursleden E. (Edward) Broekhuizen, L.J. (Leo) Harmsen, G. (Gerard) Raaphorst, F.J.P. (Fred) van Schaik, W.F. (Wim) Huisen, D.W.A. (Danny) Bok en R. (Robin) Blokhuijzen. Het bestuur vergaderde 1 keer per maand, buiten de vergaderingen die bestuursleden namens de AUHV bijwonen als vertegenwoordigers in andere organen.

Uit gesprekken met vrijwilligers uit de actieve AUHV-groepen blijkt dat de samenwerking met bestuursleden en de onderlinge communicatie en opvolging beter zou moeten kunnen. Het bestuur heeft hieruit lessen getrokken en pakt dit op.

Blauwe Vogel ‘74

De stichting heeft naar aanleiding van haar 40-jarig bestaan voor de leden van de AUHV een lang weekend Efteling/ Bosrijk arrangement voor 4 personen ter beschikking gesteld. De winnaar was Quinten Duijst, die won met de foto van zijn megasnoek van 110 cm.

Ook voor 2014 hebben veel leden met een vast bedrag bovenop de contributie een duit in het AUHV-fonds Blauwe Vogel gedaan. Bedankt.

Visserijland

De relatie met Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR) en de Visstandbeheercommissie (VBC) DSR werden door het bestuur geëvalueerd en op scherp gezet. Eind 2014 lijken de betrekkingen genormaliseerd en zijn goede voornemens uitgesproken, zoals een wisseling van het bestuur en een nieuwe structuur. Het waterschap gaf aan dat het beleidsplan voor de visserij herzien zal worden.

Begin 2014 werd onverwacht een nieuw “maaibeleid” van HDSR van kracht, dat schade doet aan de visstand. Vanuit de VBC DSR is hierop geageerd met het verzoek dit nader te bekijken.

Bij de federatie MidWest - waarbij de AUHV is aangesloten - zijn de voorzitter en penningmeester afgetreden.

De Partij voor de Dieren heeft schriftelijke vragen aan B&W van de Gemeente Utrecht gesteld, waarop de AUHV samen met Sportvisserij Nederland en Federatie MidWest voorlopig afdoende antwoord heeft gegeven.

Eind november is B&W van Utrecht gestart met een kadernota dierenwelzijn, waarvoor wij onze input hebben geleverd.

Vismogelijkheden

Aan de vismogelijkheden is ook in 2014 weer gewerkt, wat ertoe geleid heeft dat per 2015 weer een aantal mooie wateren aan het AUHV-viswater is toegevoegd. Onder andere het restant van de Galecopperwetering, gracht van Fort Honswijk, de wateren parallel aan de provinciale weg N401 en haar zijwegen Kortrijk en Portengen bij Portengen, de Nedereindsewetering in Utrecht, de IJsselwetering in IJsselstein en een gedeelte van de Katteveldsewetering bij Werkhoven.

Ook dit viswater zal op landelijk niveau uitgewisseld worden in de Gezamenlijke Lijst.

Viswaterbeheer

De Viswatercommissie is versterkt met Wim Huisen, die samen met Robin Blokhuijzen de veelomvattende activiteiten voor het viswaterbeheer gaan plannen en uitvoeren.

Namens de karpergroep heeft Gerben Koopmans een beleidsplan voor de karper geschreven dat goedgekeurd werd. Dit resulteerde o.a. in aanvragen voor karperuitzettingen in het Amsterdam-Rijnkanaal, Haarrijnse plas en Plas Strijkviertel die begin 2015 zullen plaatsvinden.

De vissterfte die in 2012 in de Biezenvelden in Houten plaatsvond en waarbij circa 3.000 kilo vis stierf als gevolg van uitspoeling van meststoffen, heeft na een arbitrage door experts op 5 december jl. geleid tot een (gevraagde) hersteluitzetting van karper en zeelt.

In de Houtense wateren werd ter bestrijding van de overmatige plantengroei een ‘hydroventuri’ test uitgevoerd. Helaas bleek na evaluatie dit jaar dat waterplanten sneller terugkeerden dan verwacht. Samen met de gemeente gaat onderzocht worden of een uitzet van graskarper soelaas biedt.

Helaas zijn er ook dit jaar weer vissterftes geweest door werkzaamheden (IJsselstein) en overstorten als gevolg van hevige regenval eind juli.

Waterkwaliteitbemonstering

De groep watermonsternemers onder leiding van Fred van Esseveld heeft ook afgelopen jaar weer de viswaterkwaliteit van belangrijk viswater gemonitord in water waar het waterschap niet controleert. Belangrijkste conclusie is dat het water steeds helderder wordt.

Controle

De groep controleurs wisselde van leiding naar Gerard Raaphorst die samen met Ricor ten Have de controles en controleursgroep gaan trekken.

Dit jaar heeft een drietal leden de controleurscursus bij Sportvisserij Nederland met goed resultaat gevolgd.

In Veldhuizen (Utrecht) was sprake van overlast door vissers. Dit is met de BOA-coördinator, wijkagenten en BOA’s opgepakt.

In 2014 werden een aantal controleacties in onze regio gehouden, waarbij in mei door onze controleurs regiocontroles werden gehouden in AUHV-gebied, samen met BOA’s en politie. Geconstateerd werd dat bij ca. 30% van de gecontroleerden de papieren en/of materialen niet correct waren, wat resulteerde van waarschuwingen tot processen-verbaal.

Operationele groep

De groep “helpende handen” heeft een aantal schoonmaakacties gedaan, waarbij o.a. het terrein bij Plas Vechten in Bunnik, rond het 2e Veld in Nieuwegein en de oevers van sierwater in Houten (waaronder de Rietplas) werden geschoond van zwerfvuil. De gemeentes zorgden voor afvoer van het vuilnis.

Jeugdzaken

De groep jeugdbegeleiders is aan het uitbreiden en zal een aantal nieuwe activiteiten ontwikkelen. De Nationale Hengeldag (laatste zaterdag in mei) werd na jaren in Houten weer gevierd in Utrecht met een succesvolle jeugdhengeldag rond Plas Veldhuizen.

Promotie

Ook afgelopen jaar was de AUHV present op de succesvolle hengelsportbeurs in Utrecht. Hier sprak de standbemanning met veel leden en belangstellenden. De AUHV-Vliegvisgroep en - Roofvisgroep gaven ieder informatie over hun visserij en hoe daaraan mee te doen.

Communicatie

De AUHV heeft in oktober een nieuw uitgeefcontract met VIPmedia (o.a. uitgever van Beet en Karper) afgesloten voor ons verenigingsblad “Hengelsport rond de Domstad”.

De digitale informatie via website en Facebook liet t.o.v. vorig jaar bijna een verdubbeling zien van het aantal bezoekers. Onze digitale nieuwsbrief werd afgelopen jaar 5 keer naar ca. 4.000 leden verstuurd.

AUHV afdelingen

De AUHV Roofvisgroep heeft een nieuwe insteek, waarbij er maandelijks verschillende activiteiten gepland zijn en ook de communicatie via de website opgestart is. Hier vindt men onder andere de agenda en verslagen. Leuke activiteiten waren bijvoorbeeld de roofvisdag op de Lek, aan de Hooge Vaart bij Lelystad en vissen met dood aas.

AUHV vliegvisgroep The Leader heeft een teruglopend aantal actieve leden. In september werd een promotieavond gehouden, die helaas niet leidde tot veel nieuwe aanwas.

De AUHV Karpergroep organiseerde in de persoon van Gerben Koopmans in het voorjaar een eerste bijeenkomst. Er werden twee (24-uurs) karperwedstrijden gehouden op de recreatieterreinen Haarrijn en Plas Strijkviertel.

Vrijwilligers bedankt!

Op 21 juni werd een dag voor alle AUHV-vrijwilligers gehouden. Deze vond plaats bij visvijver Wild in Reutum. Hier werden een aantal grote, bijzondere vissen gevangen (ook met de vliegenhengel) zoals steur, grote forel, meerval en wipers.

Maandagavond 17 november werd voor alle AUHV-vrijwilligers een gezellig samenzijn georganiseerd in restaurant de Roskam in Houten, met een uitgebreide borrel met aansluitend een diner.

Veel van de zaken die in dit jaarverslag staan kunt u ook nalezen in de nieuwsberichten op onze website en op Facebook.

De AUHV maakt in 2015 een goede start met het 90e jaar van bestaan.

Jim van de Burgt, secretaris